Ontdek

Van papier tot ping – communicatie door de eeuwen heen

Vanaf 25 februari is een nieuwe expositie te zien met de naam ‘Van papier tot ping’. Het gaat over communicatie door de eeuwen heen: het overbrengen van boodschappen op allerlei manieren.

Papier speelde eeuwenlang een belangrijke rol, maar nog ouder was de inzet van koeriers en postduiven: de oude Romeinen maakten al gebruik van duiven om boodschappen over te brengen. In Appingedam, de enige middeleeuwse stad in de provincie, was een stadsomroeper actief: de sierlijke messing hoorn is een topstuk op de expositie. Later had de stadsomroeper een bel bij zich: Jan Gewald, die blind was en daarom altijd begeleid werd door zijn vrouw, was een bekend gezicht in de stad. Hij kon niet lezen of schrijven en leerde daarom de teksten uit het hoofd. Ze zijn vereeuwigd op een schilderij van de Damster schilder Jan Stuiver (1914-1993).

In de twintigste eeuw was het schrijven van brieven lange tijd de meest gebruikte manier om contact te houden met geëmigreerde familieleden, bellen was erg duur. In het begin van de twintigste eeuw kwam de postbode zelfs meerdere keren per dag langs. Later werd dat onmogelijk, omdat het gebied waarin hij moest bezorgen steeds groter werd. De PTT was een bekend bedrijf voor iedereen, maar inmiddels is het PostNL dat overal post en pakketjes rondbrengt, naast andere koeriersbedrijven. Tegenwoordig gaan de meeste berichten digitaal: het stroombraifke (Gronings voor e-mail) en de social media zijn helemaal ingeburgerd. Kijkend naar de oude draaitelefoons, een messing gehoorapparaat, een oude seinvlag en een radio die tijdens de oorlog nog onder de grond verstopt is geweest, realiseert iedereen zich: wat is de ontwikkeling van de communicatie snel gegaan! Speciaal voor kinderen is er een speelhoek ingericht, waar je postkantoor kunt spelen, kunt stempelen en een echte typemachine kunt uitproberen.

Plaats

Museum Stad Appingedam