Ontdek

Tentoonstelling: Topstukken van Tico Top

Van 4 december 2021 tot en met 8 mei 2022 kunt u houtsnedes van Tico Top komen bewonderen tijdens de tijdelijke tentoonstelling ‘Topstukken’ in Museum Stad Appingedam.

Van 4 december 2021 tot en met 8 mei 2022 is er een nieuwe tentoonstelling te zien in Museum Stad Appingedam: ‘Topstukken: 60 jaar houtsnijwerk van Tico Top’. Tico Top is al van jongs af aan gefascineerd door hout. Zijn vader had een antiekzaak en al vroeg hielp hij mee met reparaties en later restauraties aan houten meubelen. In maart 1962 begon hij zijn eigen bedrijf. Vader had een grote klantenkring, dus er was volop werk. De opdrachten bleven maar komen: meubelrestauraties, zoals staande horloges, maar ook ingelegde tafelbladen. Ook voor kerkinterieurs werd en wordt hij veelvuldig gevraagd: voor orgels, koorhekken, preekstoelen en doopvonten. Voor elke opdrachtgever verdiept hij zich in de stijlen en technieken die zijn toegepast en sluit daar zoveel mogelijk bij aan. Een aantal van deze topstukken van Tico zijn werk zijn vanaf 4 december 2021 in Museum Stad Appingedam te bewonderen.
Tijdens reizen die Tico en zijn vrouw Aly maken, doet hij veel inspiratie op: hij fotografeert ornamenten en interieurs in binnen- en buitenland. Naast het klassieke houtsnijwerk maakt Tico ook vrij werk: dat is begonnen met een lingeriesetje in hout, als knipoog naar het traditionele werk op een tentoonstelling. En dat leverde zoveel leuke reacties op, dat hij besloot tien bijzondere stukken te maken: zoals onder andere een naaimachine, een accordeon en een rieten koffer met hoed. Ook deze bijzondere objecten zijn te zien bij de tentoonstelling.
Klik hier voor de video waarin Tico Top alles uitlegt over het werk als houtsnijder en restaurateur.

dec 04 2021 - mei 08 2022