Ontdek

Damster schilders in de schijnwerpers

Vanaf 14 oktober is de nieuwe expositie ‘Damster schilders in de schijnwerpers’ te zien.

Appingedam is eeuwenlang een inspiratie voor kunstenaars geweest: de middeleeuwse historie, de sfeervolle stadsgezichten, het water, maar ook het landschap rond Appingedam is vereeuwigd op het doek. Daarnaast maakten de schilders in Appingedam natuurlijk ook portretten, stillevens en in sommige gevallen zelfs cartoons.

In de lange rij Damster schilders zijn er vier waarvan het museum een mooie collectie bezit: Jan Stuiver, Karel Arkema, Louïs de Jonge en Wiep Zanstra. Hoewel zij alle vier in Appingedam woonden en werkten, is hun stijl zichtbaar verschillend. Maar er zijn ook overeenkomsten: de invloed van de Groninger Kunstkring De Ploeg is bij Karel Arkema het duidelijkst – hij was dan ook lid – maar bij Stuiver toch ook zichtbaar. Nu het werk bij elkaar hangt, ontstaat een divers beeld van hun werk, hun leven en de stad Appingedam en omgeving, gezien door het oog van vier Damster schilders. De expositie is te zien tot en met 14 januari 2024.

okt 14 2023 - jan 14 2024

Plaats