Ontdek

Dwarsfluit in bruikleen voor Openluchtmuseum Het Hoogeland

Op de foto ondertekenen Stijn van Genuchten, directeur van het Openluchtmuseum in Warffum, en Alina Dijk, collectiebeheerder in Appingedam, de bruikleenakte.

In de laatste tijdelijke expositie “Voor het voetlicht” (t/m 25 juli 2021) namen we onze bezoekers mee in de afweging over welke objecten je als museum wel of niet verzamelt.

Eén van de objecten in de expositie was een voorloper van de dwarsfluit, een traversière uit begin negentiende eeuw. Een prachtig object, dat zich al sinds 1951 in de collectie bevindt. Eén keer hebben we de dwarsfluit gebruikt in een expositie over de Franse tijd, maar verder was de fluit het depot niet uitgekomen. Een situatie die niet wenselijk is, want als museum wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen laten genieten van al het moois.

Een oplossing kwam van Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum. Het museum richt hun kosterswoning opnieuw in. Ze willen daar nadrukkelijker het leven van L.P. Römelingh, hoofdmeester en koster in Warffum, laten zien. Deze Römelingh was een actieve, veelzijdige man. Hij was bestuurlijk betrokken bij o.a. het Waterschap en hij schreef het “Schoolmeesterrapport” van Warffum.

Römelingh en zijn vrouw hadden een groot gezin, waar veel aandacht was voor muziek. De traversière zou in het huis van de familie Römelingh veel beter tot zijn recht komen dan bij ons. De fluit is daarom nu in langdurig bruikleen gegeven aan het openluchtmuseum.